A 2019-es budapesti hajókatasztrófa a magyar hajózás történetének legkomolyabb tragédiája a Duna budapesti szakaszán, a Margit híd egyik hídnyílásánál a pesti oldalhoz közeli mederpillérnél 2019. május 29-én, 21 óra 5 perckor történt, amikor az elsüllyedt Hableány AIS jeladó készüléke utoljára sugárzott pozícióadatokat a helyzetéről. A balesetben a hegymenetben hajózó Hableány nevű magyar rendezvényhajó ütközött össze a szintén hegymenetben hajózó MV Viking Sigyn svájci szállodahajóval, melyek közül a Hableány felborult és teljesen elmerült a vízben.
Kutatók évek óta figyelmeztetnek arra, hogy a globális felmelegedés miatt felenged az alpesi permafroszt, ami a hegyek sziklafalainak meggyengülése következtében a mostanihoz hasonló katasztrófáknak ágyazhat meg. A permafroszt jelentése állandó fagy vagy örök fagy. Ez a kifejezés olyan talajra vonatkozik, amelynek hőmérséklete legalább két egymást követő évben 0 °C-on vagy ez alatt marad.
A legnagyobb környezeti krízist a szemét okozza, amelyből a lakosság olyan sokat termel, hogy az infrastruktúra nem képes elszállítani és tárolni.
Tervezői a járművet népautónak szánták, és bizonyos értelemben azzá is vált. A legolcsóbb szovjet autó volt, amelyhez a szovjet átlagember legkönnyebben hozzájuthatott. Egyszerű és robusztus felépítése miatt a rossz minőségű szovjet utakon is nagy biztonsággal közlekedhetett. Népszerűségét növelte, hogy egyes társadalmi csoportok (például veteránok, rokkantak) számára az állam támogatta a vásárlását. A különféle kialakítású Zaporozsec gépkocsikat a ZAZ 1958-tól 1994-ig gyártotta.