#olaj # víz #tűz
Az Európai Unió 2003-as rendelete ugyanis mind a benzin, mind a gázolaj esetében előír egy euróban meghatározott minimumszintet a jövedéki adóra. Ez a benzin esetében 359 euró ezer (!) literenként, a gázolajnál pedig 330 euró. U.i.: Hogy a hazai fizetéseket mikor emelik európai szintre, arról nem érkezett hír 🙁
Magyarországon a benzin és gázolaj bruttó kiskereskedelmi árának hozzávetőlegesen FELÉT teszik ki az adók. (jövedéki adó, áfa és a készletezési - KKKSZ - díj) Az üzemanyagokat érintő hazai adóterhelés mértéke nem tekinthető kiugrónak európai viszonylatban. Az uniós országok között hazánk a középmezőnybe tartozik...
Egy T-34 dízel motorja 38.000 köbcentis volt, V12 hengeres Motorja 493 lóerős volt 1800-as fordulatszám mellett. Közúton 54, terepen kb. 25 kilométeres sebességgel volt képes „repíteni” a 30 tonnás tankot. Ehhez a teljesítményhez 200 litert fogyasztott üzemóránként (nem 100 km-re!), viszont szinte mindennel elment, még repceolajjal is. Hatótávolsága 450 kilométer volt. Mennyibe kerülne teletankolni egy T-34-est? Azt nem tudjuk, mekkora üzemanyag tartálya volt a T-34-nek. A hatótávolsága, a maximális sebessége és a fogyasztása azonban megvan. 450 km hatótávolságot 54 kilométeres sebességgel kb. 9 óra alatt tesz meg a T-34, ez alatt pedig 1800 liter üzemanyagot eszik meg! Vagyis egy teli tank tank a mai gázolaj árral számolva 1800 liter x 450 Ft = 810.000 Ft! Megjegyzés : A képen egy Leopárd 2A5-ös tank szerepel
A versenyautóból szivárgó olaj beszennyezte a szélvédőt... Nem akartak időt veszteni egy boxkiállással. Úgy döntöttek, hogy egy vödör vízzel megkínálják az autót a célegyenesben. Utólag kiderült, hogy ez 180-as tempónál nem jó ötlet 🙂